Expositie in eigen huis

Mijn appartementje staat behoorlijk vol met werk van verschillende kunstenaars. In mijn woonkamer heb ik 1 muur gereserveerd voor lijsten met prints en schilderijen, maar het worden er steeds meer. Af en toe wissel ik met de inhoud. In plaats van 1 werk te wisselen is het mooier om alle lijsten te vullen met nieuw werk. Zo krijgt je hele woonkamer een totaal nieuwe look. In deze blog vind je een aantal leuke mogelijkheden op een rij om je werk ten toon te stellen in je eigen huis. Voor verschillende uitstralingen heb ik een aantal tips op een rij gezet:

atelier
(more…)

Read More

De kunst van het toe-eigenen

Er komen steeds meer diverse instrumenten waarmee kunstenaars afbeeldingen vinden en bewerken, dat het idee van eerlijk gebruik- zowel legaal als artistiek – steeds ingewikkelder wordt. Dit creëert een hele nieuwe stroom van “toe-eigeningskunstenaars”. Deze kunstenaars gebruiken diverse middelen zoals scannen, fotomanipulatie, conventionele schilder technieken en gevonden afbeeldingen om eigen uniek werk te creëren.

De meeste toe-eigeningskunstenaars hebben moeite met de term “toe-eigenen”. Logisch, want dit doet meer denken aan het stelen van andermans werk en het als eigen te beschouwen. Er is hier zelfs een tentoonstelling op gebaseerd genaamd “Copycat; Reproducting Works of Art” in het Clark Art institute Williamstown (USA). Toe-eigeningskunstenaars gebruiken liever het woord “sampling”. Wat vaak wordt gebruik door de muziek industrie. Op whosampled.com kun je zelfs het DNA van muziek verkennen, door simpelweg een artiest en titel van een song in te typen. Je krijgt direct te zien of deze track gesampled is en door of van wie. Zo heeft Beyoncé duidelijk een stuk van Are You My Woman? (Tell Me So) door Chi-Lites gesampled voor haar track Crazy in Love. Dit wordt veelvuldig gedaan en wordt als volkomen normaal beschouwd in de muziek industrie.

Ook in onze musea en galerieën zie je altijd wel werk hangen dat tot stand is gekomen door het gebruik van pers foto’s, fijne kunst, anime, gevonden objecten en zowat alles wat van het internet geplukt kan worden.

“New generations need blood to live. Yes, they need fresh blood continually. If we have to do that by standing on the shoulders of giants and penetrating their necks like vampires, then that’s the spice of life.”
– Mike Bidlo-

Hoe gewoon het tegenwoordig ook begint te worden toe-eigeningskunst gaat niet gemakkelijk samen met de auteursrechten. Er zijn zelfs rechtszaken gespannen door kunstenaars tegen andere kunstenaars, omdat ze schilderijen van elkaar gebruikten in hun eigen werk. Op dit punt is het nog steeds moeilijk om dit soort gevallen te bestempelen als fraude of toe-eigeningskunst. Sommige werken vallen onder de noemer “eerlijk gebruik”, dat weer een uitzondering vormt op de wet. Dat wil zeggen dat indien kan worden bewezen dat de toe-eigenaar het originele materiaal getransformeerd heeft als een manier van commentaar op, persifleert, of kritiek heeft op de bron.

Toch hebben zelfs Robert Rauschenberg en Andy Warhol af en toe andere kunstenaars licentiekosten moeten betalen. Toe-eigeningkunstenaars zijn niet altijd in staat om te winnen van rechters, zoals het geval was vorig jaar, toen Richard Prince met succes werd aangeklaagd voor het gebruik van een foto van een andere kunstenaar. Wat je wel of niet kunt doen is en blijft lastig. Zelfs voor grote artiesten als Rihanna, die beschuldigd werd van plagiaat in haar S&M video clip. Deze zou te veel lijken op het werk van kunstenaar Dave La Chapelle.

Niettemin hebben toe-eigeningskunstenaars een plekje verdiend op de ereplank, omdat ze meesterwerken tot een hoger niveau brengen. We leven in een visuele wereld dat constant veranderd, overbevolkt is met visies, geanimeerd door middel van het internet, social media, video spelletjes, tv, films, glossy tijdschriften en talloze virtuele en realistische ervaringen. We hebben een constante behoefte aan nieuwe dingen en als toe-eigeningskunstenaars hier aan bijdragen; So be it.

Dit artikel is gebaseerd op het artikel “Copy Rights” van Barbara Pollack van ARTNEWS

Read More